A budapesti és agglomerációs ingatlanpiacon nem csak az számít, hogy milyen nagy a nappali vagy hány fürdőszoba van a házban. A közlekedés minősége – vagy annak hiánya – kulcsszerepet játszik abban, hogy egy ingatlan mennyire vonzó és milyen árat lehet kérni érte. De mennyit is ér valójában a „jó közlekedés”?

 

Nem csak idő, életminőség is

A napi ingázás sokak számára évek alatt százórás veszteséget jelent. Egy lakás, ahonnan 10 perc alatt elérhető a HÉV, az M3-as metró vagy egy főbb buszjárat, nem csupán időt spórol, de kényelmesebbé is teszi a mindennapokat. Ez a „kényelmi faktor” viszont gyakran megjelenik az ingatlan árán is – akár millió forintos különbségek formájában.

 

Közlekedési prémium: valós vagy túlértékelt?

Sokan szívesen fizetnek többet egy olyan lakásért, amely egy frekventált közlekedési csomópont közelében fekszik. Nem ritka, hogy ugyanazon városrészen belül 10–15%-os árkülönbség is lehet csupán amiatt, hogy az egyik ingatlan közelebb van egy vasútállomáshoz, míg a másik több átszállással érhető el.

Az árkülönbség még szembetűnőbb, ha külsőbb kerületeket vagy agglomerációs településeket hasonlítunk össze. Egy kisváros, ahol van gyorsvasút, közvetlen autópálya-lehajtó, vagy akár egy parkolós P+R rendszer, jóval versenyképesebb lehet az ingatlanvásárlók szemében, mint egy hasonló adottságú, de rosszabbul elérhető település.

 

Az „egyre jobban megközelíthető” helyek a legnagyobb nyertesek

Azok a környékek, ahol jelenleg infrastrukturális fejlesztések zajlanak – például új vasútvonal, gyorsforgalmi út vagy közösségi közlekedési beruházás –, látványos értéknövekedés előtt állhatnak. Ezeket a helyeket ma még „alulárazottnak” tartják, de egy jövőbeli metró- vagy vonatmegálló akár több millió forinttal is felviheti egy családi ház vagy társasházi lakás értékét.

 

Miért fontos ez az eladók számára?

Ha Ön eladná az ingatlanát, érdemes tudnia: a jó közlekedés nem csak egy tulajdonság, hanem egy eladási érv. Egy jól megfogalmazott hirdetésben ez lehet az a pont, ami végül meggyőzi az érdeklődőt.

Az elérhető közlekedési lehetőségek kihangsúlyozása, a menetidők, megállók, parkolási lehetőségek vagy a fejlesztési tervek említése mind-mind segítenek abban, hogy az ingatlan ne csak látható, hanem emlékezetes és vonzó is legyen.

 

Összegzés

A lokáció fogalmát gyakran leszűkítjük a városrészre vagy utcára – de valójában a közlekedési kapcsolatok határozzák meg igazán, hogy egy ingatlan mennyire élhető és eladható. Ez a „láthatatlan érték” sokszor jobban befolyásolja az árat, mint maga az épület állapota.